پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 115114
قيمت کدام کالاها 100درصد افزايش يافت؟
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 690

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، در حالي شاخص کل قيمت‌ها در خردادماه جاري به 161.4 افزايش يافت که در ماه گذشته برابر با 156 بود اين در حالي است که نرخ تورم نيز از ابتداي سال از 29.8 در فروردين به 31 در ارديبهشت و در نهايت به32.6 در آخرين ماه بهار افزايش يافت.

همچنين نگاهي به شيب تورم نقطه به نقطه در فصل ابتدايي سال جاري نيز بيانگر طي روندي صعودي و تنها يک کاهش نيم درصدي در اين بخش است به طوري که از38.7 در فروردين به 38.2 در ارديبهشت و در نهايت به 41.2 در خردادماه افزايش يافت.

اما در حالي که شرکت دخانيات ايران مدعي افزايش 79 درصدي توليد سيگار در اين شرکت طي سه ماهه نخست سال جاري بررسي جزييات تورم در بين کالاها بيانگر روند صعودي تورم در اين کالا در همين مدت است به طوري که تنها با افزايش سه درصد ديگر در سطح قيمت ها در اين گروه، تورم دخانيات 100 درصدي خواهد شد.

همچنين تورم تازه دو رقمي شده ارتباطات همچنان کمترين رشد قيمت را در بهار به خود اختصاص داده است.

در عين حال آموزش نيز تنها گروه در سبد کالايي است که بدون تغيير در سطح قيمت ها تورمي ثابت را در تمامي ماه‌هاي اولين فصل سال تجربه کرده است.

جزييات نرخ تورم در خردادماه ماه 92 بر مبناي 90

خوراکي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات

‌تورم اين گروه با افزايش 2.3 درصدي به 51.9 رسيد اين در حالي است که خوراکي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات به عنوان يکي از گروه‌هاي اصلي مصرفي مردم در ماه گذشته تورم 49.6 درصدي داشته است.

همچنين تورم نقطه به نقطه و شاخص قيمت اين گروه در اين ماه به ترتيب 61.3 و 201.5 بوده است.

خوراکي‌ها و آشاميدني‌ها

51 تورم مجموع خوراکي‌ها و آشاميدني‌ها در اين ماه است که نسبت به ماه پيش از آن 2.2 درصد رشد يافته و در سويي ديگر تورم نقطه به نقطه اين گروه نيز برابر با 60.4 بوده است.

همچنين تورم گروه خوراکي‌ها از 48.4 به 50.6 افزايش يافت و شاخص اين گروه به 199.3 رسيد.

دخانيات

دخانيات همچنان صدرنشين تورم در سبد کالايي بوده و تنها يک گام با سه رقمي شدن فاصله دارد. نرخ تورم اين گروه نيز در ماه‌هاي گذشته همواره روندي روبه رشد داشته و از 87.5 در فروردين به 92.8 در ارديبهشت و 97.4 در خرداد ماه رسيده است. از سويي ديگر تورم نقطه به نقطه اين به بيش از 103 درصد افزايش يافته است. همچنين شاخص قيمت اين گروه حدود 279 است.

نان و غلات

اين گروه نيز در ارديبهشت با افزايش سطح قيمت ها مواجه بوده به طوري که تورم آن از 38.8 در فروردين به 41.9 درصد افزايش يافته است. همچنين شاخص قيمت نان و غلات به 176.5 رسيد.

البته تغييرات شاخص کل در گروه نان و غلات 54.7 بوده است.

گوشت قرمز و سفيد و فرآورده هاي آنها

هر چند که تورم اين گروه نسبت به ماه قبل کاهش يافته اما محسوس نيست چرا که بر خلاف ماه پيش که با کاهش 7.2 درصدي مواجه بود اکنون تنها نيم درصد کاهش داشته و از 52.8 به 52.3 رسيده است. همچنين تورم نقطه به نقطه اين گروه برابر با 41.7 و شاخص برابر با 193.7 بوده است.

گوشت قرمز و گوشت ماکيان

189.4 شاخص قيمت در گروه گوشت قرمز و گوشت ماکيان در خرداد 92 است. نرخ تورم و تورم نقطه به نقطه اين گروه نيز به ترتيب به 50 و 38.1 رسيده است.

ماهي ها و صدف داران

ماهي‌ها و صدف داران نيز در خرداد ماه تورم 68.1 درصدي را پشت سر گذاشته‌اند اين در حالي است که تورم اين گروه در ماه گذشته 66.7 درصد بوده است. شاخص224.4 و تورم نقطه به نقطه 67.5 نيز براي اين گروه در ماه گذشته رقم خورده است.

شير، پنير و تخم مرغ

شاخص 182.2 و تورم 53.3 درصدي نتيجه تغيير قيمت‌ها براي اين گروه در سومين ماه سال 92 است. تغيير سطح قيمت‌ها براي شير، پنير و تخم مرغ نسبت به ماه قبل افزايش 1.5 درصدي بوده است. اين در حالي است که تورم نقطه به نقطه در اين گروه به 54.7 رسيد.

روغن‌ها و چربي‌ها

شاخص قيمت اين گروه در ماه گذشته به 207.7 رسيد. اين در حالي است که تورم در روغن‌ها و چربي‌ها با افزايش 2.5 درصدي نسبت به ماه قبل به 50.5 رسيده است.

ميوه و خشکبار

تورم ميوه و خشکبار درسومين ماه سال جاري به 50.9 درصد افزايش يافته البته اين نرخ در ماه پيش 46.7 درصد بوده است. گفتني است که شاخص قيمت در خرداد ماه 92 نزديک به 219.3 و تورم نقطه به نقطه نيز 74.5 بوده است.

سبزيجات(سبزيجات و حبوبات)

تورم 74 درصدي براي سبزيجات و حبوبات بسيار بالا بنظر مي رسد که با افزايش حدود چهار درصدي نسبت به ماه قبل نيز مواجه بوده است. اين در حالي است که بالاترين تورم نقطه به نقطه در بين تمامي گروه ها با 104.2 درصد مربوط به همين گروه است. شاخص قيمت ميوه و خشکبار نيز در خردادماه به 277.1 رسيد.

قند و شکر و شيريني ها( شکر،مربا،عسل،شکلات، شيريني)

قند و شکر و شيريني‌ها از ديگر گروه‌هايي است که درخرداد ماه با افزايش قيمت مواجه بوده است به طوري که از تورم 29.6 درصد در ارديبهشت به 31.2 در خرداد رسيده است. همچنين شاخص قيمت اين گروه در ماه گذشته 168.2 بوده است. اين در حالي است که تورم نقطه به نقطه اين گروه به 45 مي رسد.

چاي، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب ميوه (نوشابه هاي غير الکلي)

218.8 شاخص قيمت و 80.4 تورم نقطه به نقطه اين گروه در خرداد است. بيش از4.2 درصد افزايش تورم گروه چاي، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب ميوه از ارديبهشت تا خرداد است که در آخرين ماه بهار به 62.6 رسيده است.

کالاي غير خوراکي و خدمات

اين گروه نيز در فاصله بين ماه دوم و سوم سال افزايش 1.3 درصدي را در سطح قيمت‌ها داشته و منجر به رشد تورم اين گروه تا 25.8 درصد شده است. البته تورم نقطه به نقطه در اين گروه نيز 33.4 و شاخص کل 147.6 است.

پوشاک و کفش

پوشاک و کفش آخرين ماه بهار را با تورم نقطه به نقطه 52.6 و تورم شهري 41.9 درصدي به پايان رسانده در حالي که اين نرخ ماه پيش از آن 39.6 درصد بوده است. شاخص قيمت در اين گروه نيز در خرداد ماه بيش از 181.4 بوده است.

مسکن، آب، برق،گاز و ساير سوخت‌ها

افزايش سطح قيمت‌ها در مجموع اين گروه با افزايش 7/. درصدي نسبت به فروردين و 2/. درصدي نسبت به ارديبهشت ماه به 18 درصد در خرداد رسيد. همچنين شاخص اين گروه 133.1 و تورم نقطه به نقطه 21.6 بوده است.

مسکن

شايد با توجه به افزايش قابل ملاحظه قيمت مسکن در ماه‌هاي اخير اعلام تورم 19.2 درصدي براي خرداد ماه از سوي مرکز آمار براي اين گروه چندان منطبق با قيمت‌هاي واقعي نباشد. اين درحالي است که تورم اين گروه نسبت به ماه قبل 6/. درصد افزايش داشته است.

گفتني است که شاخص قيمت در اين گروه نيز 134.9و تورم نقطه به نقطه 23 درصد براي خردادماه اعلام شده است.

اجاره

تورم 19 درصدي و شاخص 134.5 حاصل آمارگيري مرکز آمار ايران از افزايش سطح قيمت‌ها و شاخص کل در اجاره است. به عبارتي نرخ اجاره‌ها از ارديبهشت تا خرداد ماه 92 فقط 6/. درصد افزايش يافته است. همچنين نرخ تورم نقطه به نقطه در اين گروه به 22.8 رسيد.

خدمات نگهداري و تعمير واحد مسکوني(خدمت)

در حالي شاخص اين گروه در خرداد ماه 164.1 بوده که سطح قيمت‌ها نيز با کاهش 1.2 درصدي نسبت به ماه قبل از 33.8 به 35 رسيده است. اين در حالي است که تورم نقطه به نقطه در اين گروه 39 بوده است.

آب، برق و سوخت

اما روند کاهشي تورم درگروه آب و برق و سوخت در خرداد نيز ادامه داشت. اين در حالي است که افزايش سطح قيمت‌ها در اين گروه با کاهش 1.2 درصدي نسبت به ماه قبل به13.2 در اين ماه رسيد. همچنين شاخص اين گروه در همين ماه 121.8 بوده است.

مبلمان و لوازم خانگي و نگهداري معمول آنها

تورم مبلمان و لوازم خانگي نيز با رشد حدود سه درصدي از 45.4 در ماه گذشته به 49.1 در خرداد ماه افزايش يافته و شاخص اين گروه را در 192.5 قرار دارد.

بهداشت و درمان

بهداشت و درمان نيز از گروه‌هايي است که با افزايش تورم در سومين ماه سال 92 مواجه بوده است به گونه‌اي که هزينه‌هاي اين گروه با افزايش 2.2 درصدي نسبت به ماه قبل به 26.8 رسيده است.

حمل ونقل

افرايش در قيمت کرايه‌ها در رشد تورم گروه حمل و نقل در دو ماه گذشته در تورم خرداد ماه نيز مشهود است. به طوري که از 27.6 در ارديبهشت به 30.4 در خرداد ماه رسيد. بر اين اساس تورم نقطه به نقطه و شاخص کل نيز به ترتيب به 45 و 157.3 در خرداد رسيدند.

ارتباطات

با وجود افزايش يک درصدي تورم در اين گروه، ارتباطات همچنان روند داشتن کمترين تورم را در بين کالاهاي سبد کالا به خود اختصاص داده است. بر اين اساس شاخص 115.5 و تورم 10.7 درصدي نتيجه بررسي تغيير قيمت ها در اين گروه در خرداد ماه است.

تفريح و فرهنگ

دودرصد بيانگر رشد قيمت‌ها در فواصل دومين و سومين ماه سال جاري در گروه تفريح و فرهنگ است. اين در حالي است که تورم اين گروه در ماه گذشته از38.7 به 41.8 درصد افزايش يافته است.

همچنين شاخص قيمت اين گروه برابر با 179.1 و تورم نقطه به نقطه برابر با 57.5 بوده است.

آموزش

تنها گروهي در سبد کالاي محاسبه نرخ تورم که داراي تورم ثابت در کل بهار است گروه آموزش بوده که در فروردين و ارديبهشت و خرداد ماه تورم ثابت 10.2 درصدي را پشت سر گذاشته است.

تورم نقطه به نقطه در اين گروه نيز معادل 10.4 است.

هتل و رستوران

تورم نزديک به 35.3 درصدي حاصل محاسبه افزايش قيمت براي هتل و رستوران در ماه گذشته بوده که با رشد نسبت به ماه قبل نيز همراه بوده است.

کالا و خدمات متفرقه

1.1 درصد تفاوت نرخ تورم از ارديبهشت تا خرداد براي اين گروه است. بنابر اين گزارش نرخ تورم کالا و خدمات متفرقه در ماه گذشته به 49.2 درصد افزايش يافته است.

کالاها

184.4 و 43.9 به ترتيب شاخص و نرخ تورم گروه کالاها در ماه گذشته بوده که بيانگر افزايش بيش از دو درصدي تورم اين گروه نسبت به ماه گذشته است. همچنين تورم نقطه به نقطه در کالا در خرداد ماه 48.7 بوده است.

خدمات

خدمات نيز خرداد را با افزايش 8/. درصدي با تورم 20.7 و شاخص 137.8 به پايان رسانده است.

منبع:مهر

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html